Sesja popularnonaukowa - ZROZUMIEĆ MEDIA

Tytuł sławnej książki kanadyjskiego medioznawczy i filozofa kultury Marshalla MacLuhana dobrze odzwierciedla przebieg kolejnej szkolnej sesji popularnonaukowej, która została zorganizowana w sali 220 przez polonistę mgr Krzysztofa Kurczynę w dniu 27 kwietnia 2016 roku (środa). Sympozjum trwało od 9.00 do 13.00, wzięłow nim udział blisko 30 uczniów ... Tytuł sławnej książki kanadyjskiego medioznawczy i filozofa kultury Marshalla MacLuhana dobrze odzwierciedla przebieg kolejnej szkolnej sesji popularnonaukowej, która została zorganizowana w sali 220 przez polonistę mgr Krzysztofa Kurczynę w dniu 27 kwietnia 2016 roku (środa). Sympozjum trwało od 9.00 do 13.00, wzięłow nim udział blisko 30 uczniów, głównie z klasy II La, aczkolwiek referenci byli także z I Lb, I Tb, II Tb, III Ta. Odwiedziły nas także maturzystki z klasy III La. Referaty były czasem uzupełnione przez krótkie, ale ciekawe prezentacje multimedialne. Broszurowa publikacja będzie jak zwykle dostępna w s. 220 i w szkolnej bibliotece.

Poprzednie sesje miały bardziej charakter historyczny niż kulturoznawczy, ale w tym roku nie znaleźliśmy akurat okrągłej ważnej rocznicy z historii Polski czy Europy. Oczywiście chodziło też o to, że młodzież dzisiaj mniej czyta (albo wcale), natomiast żyje w świecie szeroko rozumianych mediów. Tak więc nasza sesja była poświęcona takim tematom jak: multimedialność i seryjność uniwersum cyklu "Star Wars" (K. Kurczyna), inwigilacja internetowa (Kudzia i Momot), teoria reklamy (Cieślik i Kiepura), osobowości dziennikarstwa telewizyjnego (Greń), specyfika reality-show (Krzosa), geneza fotografii prasowej (Jesionowska), zarys historii prasy europejskiej (Petrykowski), e-sporty (Błachut i Dziura). Poza tymi tekstami dwaj fanowie graffiti pokazali w formie multiprezentacjii zwięźle skomentowali przejawy tzw. street artu. Brakowało tylko tekstu dotyczącego dziejów radiofonii.

Widownia mogła prelegentom zadawać kłopotliwe pytania, ale rzadko z tego prawa korzystała. Całe przedsięwzięcie można uznać za udane, niektóre szkice były bardzo interesujące. Było to przy okazji dobre ćwiczenie do matury ustnej z języka polskiego (w nowej formule). W trakcie tej interdyscyplinarnej sesji okazało się, że aby analizować tematykę medialną, trzeba mieć jakąś elementarną znajomość nie tylkoj. polskiego, ale też historii, geografii, wiedzy o kulturze, informatyki, wiedzy o społeczeństwie czy nawet podstaw fizyki.

KK