Centrum Edukacji w Zabrzu – rok szkolny 2009/2010 (opr. mgr K. Kurczyna)
[b]CZĘŚĆI-HISTORIA[/b]
-
Ile ofiar śmiertelnych – według najnowszych ustaleń – pochłonęła ta wojna ?
a) 35 mln b) 40 mlnc) ok. 45 mln d) ponad 50 mln -
Armia Czerwona w 1939 roku wkroczyła do Polski:
a) 14 wrześniab) 15 wrześniac) 16 września d) 17 września -
Hitlerowski Plan "Barbarossa" dotyczył ataku na:
a) Polskę b) Francję i Belgię c) Czechosłowacjęd) ZSRRCentrum Edukacji w Zabrzu – rok szkolny 2009/2010 (opr. mgr K. Kurczyna)
[b]CZĘŚĆI-HISTORIA[/b]
-
Ile ofiar śmiertelnych – według najnowszych ustaleń – pochłonęła ta wojna ?
a) 35 mln b) 40 mlnc) ok. 45 mln d) ponad 50 mln -
Armia Czerwona w 1939 roku wkroczyła do Polski:
a) 14 wrześniab) 15 wrześniac) 16 września d) 17 września -
Hitlerowski Plan "Barbarossa" dotyczył ataku na:
a) Polskę b) Francję i Belgię c) Czechosłowacjęd) ZSRR -
Amerykański projekt budowy bomby atomowej nosił nazwę:
a) Project Starb) Project Washingtonc) Project Hurricaned) Project Manhattan -
Pierwszy nazistowski obóz zagłady powstał w:
a) Oświęcimiu b) Majdankuc) Stutthof d) Dachau -
Który kraj był neutralny w czasie wojny:
a) Austria b) Rumunia c) Norwegiad) Szwecja -
Największe bitwy partyzanckie z Niemcami zostały stoczone:
a) w Polsce b) we Francjic) na Litwie d) w Jugosławii -
Który wynalazek nie byłstosowany praktycznie w latach 1939-1945:
a) radarb) samolot odrzutowy c) pocisk rakietowyd) śmigłowiec -
Które niemieckie miasto zostało zrównane z ziemią podczas tzw. nalotów dywanowych:
a) Berlin b) Monachium c) Stuttgart d) Drezno -
Najcięższe walki z Niemcami i Włochami toczyły się w Afryce:
a) południowej b) środkowej c) wschodniejd) północnej -
Dwa powstania w Warszawie wybuchły kolejno w latach:
a) 1940 i 1941b) 1941 i 1942c) 1944 i 1945 d) 1943 i 1944 -
Słynna "bitwa o Anglię" toczyła się głównie:
a) na lądzieb) na morzu c) na lądzie i morzud) w powietrzu
UWAGI: Wszystkie odpowiedzi "d" są poprawne.
[b]CZĘŚĆDRUGA – KULTURA[/b]
-
Znany prozaik Gustaw Herling – Grudziński, autor "Innego świata", pisał o obozach:
a) sowieckichb) japońskichc) niemieckich i sowieckichd) niemieckich -
W czasie Powstania Warszawskiego 1944 zginął od kuli niemieckiego snajpera poeta:
a) Baczyńskib) Gajcy c) Bojarskid) Różewicz -
Sławną "Pieśń o żołnierzach z Westerplatte" napisał:
a) Gałczyńskib) Różewiczc) Tuwim d) Miłosz -
Szwedzki zespół "Sabaton" w piosence "40:1" śpiewa o bitwie:
a) pod Wizną b) pod Wyrami c) na Westerplatted) na Helu -
Polski zespół "Lao Che" nagrał m.in. płytę o:
a) Powstaniu Warszawskim b) powstaniu w getcie 1943c) Wrześniu 1939 d) majorze Hubalu -
Słynne "logo" Polski Walczącej 1939-1945 to:
a) kotwica b) żółwc) orzełd) bastion -
W kontrowersyjnym amerykańskim komiksie o Zagładzie występują:
a) myszy i koty b) ptakic) świnie i ludzied) ryby i ludzie -
Znane w świecie obrazy o rozstrzeliwaniu malował:
a) Wróblewski b) Lenicac) Beksiński d) Cybis -
Znakomity film "Hubal" wyreżyserował:
a) Poręba b) Wajda c) Kutz d) Munk -
Prywatne muzeum poświęcone agentowi J-23 Hansowi Klossowi znajduje się w:
a) Katowicachb) Poznaniu c) Warszawie d) Wrocławiu -
Na Dolnym Śląsku (Sudety) rozgrywa się akcja serialu wojennego:
a)"Tajemnica twierdzy szyfrów" b)"Czas honoru" c)"Stawka większa" d)"17 mgnień wiosny" -
Który film nie opisujeHolocaustu (Shoah) ?
a) "Katyń" b) "Lista Schindlera"c) "Europa, Europa" d) "Pociąg życia"
UWAGI: Wszystkie odpowiedzi "a" są poprawne.
**Konkurs ten zorganizowano z okazji 70 rocznicy wybuchu II Wojny Światowej jako wstęp do wystawy i międzyszkolnej sesji naukowej o tejże wojnie, planowanej na pierwszą połowę listopada b.r. w Centrum Edukacji (sala 210). Konkurs poprzedziła wycieczka edukacyjna do kina studyjnego "Roma" na film "Generał Nil", poświęcony m.in. historii Polski w latach 1939-1945 (planujemy także zobaczenie filmu o Holocauście "Dzieci Ireny Sendlerowej"). Konkurs o takiej tematyce po raz pierwszy miał miejsce w dziejach naszej szkoły.
ORGANIZATOR: mgr Krzysztof Kurczyna (polonista)
TERMIN: 7.10.2009 r.(środa) – od 13.00 do 14.00
MIEJSCE: sala 220 (II p.)
UCZESTNICY : 16 uczniów (na 19 zgłoszeń) z 6 klas (gimnazjum i liceum)
NAGRODY: talony książkowe, oceny bardzo dobre z j. polskiego i historii,
punkty do oceny z zachowania
TEST: cz. I – historia (12 pytań) i cz. II – kultura (12 pytań), razem
maks. 24 p.
POZIOM: Dosyć wyrównany, aczkolwiek pojawiła się grupka 3 uczniów
mających po 17 p. (ok. 71% trafień) oraz 2 osób mających po 15 p. (ok.
63%) – najniższe rezultaty to 9 i 10 p. (okazuje się, że historia
najnowsza nie jest wszystkim naszym uczniom dobrze znana). Warto
zauważyć, iż w ścisłej czołówce znaleźli się tylko maturzyści i to
wyłącznie z liceum. Do tej pory w ostatnich latach uczniowie klas
sportowych nie wygrywali nigdy w konkursach humanistycznych.
[b]LAUREACI PRZEDDOGRYWKĄ:
Anna Kot (III La) – 17 p.
Radosław Michalski (III Ls) – 17 p.
Krzysztof Jurak (III Ls) – 17 p.
OSTATECZNA LISTA LAUREATÓW:
Krzysztof Jurak (III Ls) – 9 p. (35 zł)
Radosław Michalski (III Ls) – 7 p. (35 zł)
Anna Kot (III La) – 6 p.[/b]
UWAGI: Dogrywka była ustna, obejmowała 10 dodatkowych pytań związanych z
arkuszami konkursowymi.
**