Szkolny konkurs wiedzy o II Wojnie Światowej

Centrum Edukacji w Zabrzu – rok szkolny 2009/2010 (opr. mgr K. Kurczyna)

[b]CZĘŚĆI-HISTORIA[/b]

  1. Ile ofiar śmiertelnych – według najnowszych ustaleń – pochłonęła ta wojna ?
    a) 35 mln b) 40 mlnc) ok. 45 mln d) ponad 50 mln

  2. Armia Czerwona w 1939 roku wkroczyła do Polski:
    a) 14 wrześniab) 15 wrześniac) 16 września d) 17 września

  3. Hitlerowski Plan "Barbarossa" dotyczył ataku na:
    a) Polskę b) Francję i Belgię c) Czechosłowacjęd) ZSRRCentrum Edukacji w Zabrzu – rok szkolny 2009/2010 (opr. mgr K. Kurczyna)

[b]CZĘŚĆI-HISTORIA[/b]

  1. Ile ofiar śmiertelnych – według najnowszych ustaleń – pochłonęła ta wojna ?
    a) 35 mln b) 40 mlnc) ok. 45 mln d) ponad 50 mln

  2. Armia Czerwona w 1939 roku wkroczyła do Polski:
    a) 14 wrześniab) 15 wrześniac) 16 września d) 17 września

  3. Hitlerowski Plan "Barbarossa" dotyczył ataku na:
    a) Polskę b) Francję i Belgię c) Czechosłowacjęd) ZSRR

  4. Amerykański projekt budowy bomby atomowej nosił nazwę:
    a) Project Starb) Project Washingtonc) Project Hurricaned) Project Manhattan

  5. Pierwszy nazistowski obóz zagłady powstał w:
    a) Oświęcimiu b) Majdankuc) Stutthof d) Dachau

  6. Który kraj był neutralny w czasie wojny:
    a) Austria b) Rumunia c) Norwegiad) Szwecja

  7. Największe bitwy partyzanckie z Niemcami zostały stoczone:
    a) w Polsce b) we Francjic) na Litwie d) w Jugosławii

  8. Który wynalazek nie byłstosowany praktycznie w latach 1939-1945:
    a) radarb) samolot odrzutowy c) pocisk rakietowyd) śmigłowiec

  9. Które niemieckie miasto zostało zrównane z ziemią podczas tzw. nalotów dywanowych:
    a) Berlin b) Monachium c) Stuttgart d) Drezno

  10. Najcięższe walki z Niemcami i Włochami toczyły się w Afryce:
    a) południowej b) środkowej c) wschodniejd) północnej

  11. Dwa powstania w Warszawie wybuchły kolejno w latach:
    a) 1940 i 1941b) 1941 i 1942c) 1944 i 1945 d) 1943 i 1944

  12. Słynna "bitwa o Anglię" toczyła się głównie:
    a) na lądzieb) na morzu c) na lądzie i morzud) w powietrzu

UWAGI: Wszystkie odpowiedzi "d" są poprawne.

[b]CZĘŚĆDRUGA – KULTURA[/b]

  1. Znany prozaik Gustaw Herling – Grudziński, autor "Innego świata", pisał o obozach:
    a) sowieckichb) japońskichc) niemieckich i sowieckichd) niemieckich

  2. W czasie Powstania Warszawskiego 1944 zginął od kuli niemieckiego snajpera poeta:
    a) Baczyńskib) Gajcy c) Bojarskid) Różewicz

  3. Sławną "Pieśń o żołnierzach z Westerplatte" napisał:
    a) Gałczyńskib) Różewiczc) Tuwim d) Miłosz

  4. Szwedzki zespół "Sabaton" w piosence "40:1" śpiewa o bitwie:
    a) pod Wizną b) pod Wyrami c) na Westerplatted) na Helu

  5. Polski zespół "Lao Che" nagrał m.in. płytę o:
    a) Powstaniu Warszawskim b) powstaniu w getcie 1943c) Wrześniu 1939 d) majorze Hubalu

  6. Słynne "logo" Polski Walczącej 1939-1945 to:
    a) kotwica b) żółwc) orzełd) bastion

  7. W kontrowersyjnym amerykańskim komiksie o Zagładzie występują:
    a) myszy i koty b) ptakic) świnie i ludzied) ryby i ludzie

  8. Znane w świecie obrazy o rozstrzeliwaniu malował:
    a) Wróblewski b) Lenicac) Beksiński d) Cybis

  9. Znakomity film "Hubal" wyreżyserował:
    a) Poręba b) Wajda c) Kutz d) Munk

  10. Prywatne muzeum poświęcone agentowi J-23 Hansowi Klossowi znajduje się w:
    a) Katowicachb) Poznaniu c) Warszawie d) Wrocławiu

  11. Na Dolnym Śląsku (Sudety) rozgrywa się akcja serialu wojennego:
    a)"Tajemnica twierdzy szyfrów" b)"Czas honoru" c)"Stawka większa" d)"17 mgnień wiosny"

  12. Który film nie opisujeHolocaustu (Shoah) ?
    a) "Katyń" b) "Lista Schindlera"c) "Europa, Europa" d) "Pociąg życia"

UWAGI: Wszystkie odpowiedzi "a" są poprawne.

**Konkurs ten zorganizowano z okazji 70 rocznicy wybuchu II Wojny Światowej jako wstęp do wystawy i międzyszkolnej sesji naukowej o tejże wojnie, planowanej na pierwszą połowę listopada b.r. w Centrum Edukacji (sala 210). Konkurs poprzedziła wycieczka edukacyjna do kina studyjnego "Roma" na film "Generał Nil", poświęcony m.in. historii Polski w latach 1939-1945 (planujemy także zobaczenie filmu o Holocauście "Dzieci Ireny Sendlerowej"). Konkurs o takiej tematyce po raz pierwszy miał miejsce w dziejach naszej szkoły.

ORGANIZATOR: mgr Krzysztof Kurczyna (polonista)
TERMIN: 7.10.2009 r.(środa) – od 13.00 do 14.00
MIEJSCE: sala 220 (II p.)
UCZESTNICY : 16 uczniów (na 19 zgłoszeń) z 6 klas (gimnazjum i liceum)
NAGRODY: talony książkowe, oceny bardzo dobre z j. polskiego i historii, punkty do oceny z zachowania
TEST: cz. I – historia (12 pytań) i cz. II – kultura (12 pytań), razem maks. 24 p.
POZIOM: Dosyć wyrównany, aczkolwiek pojawiła się grupka 3 uczniów mających po 17 p. (ok. 71% trafień) oraz 2 osób mających po 15 p. (ok. 63%) – najniższe rezultaty to 9 i 10 p. (okazuje się, że historia najnowsza nie jest wszystkim naszym uczniom dobrze znana). Warto zauważyć, iż w ścisłej czołówce znaleźli się tylko maturzyści i to wyłącznie z liceum. Do tej pory w ostatnich latach uczniowie klas sportowych nie wygrywali nigdy w konkursach humanistycznych.

[b]LAUREACI PRZEDDOGRYWKĄ:
Anna Kot (III La) – 17 p.
Radosław Michalski (III Ls) – 17 p.
Krzysztof Jurak (III Ls) – 17 p.

OSTATECZNA LISTA LAUREATÓW:

Krzysztof Jurak (III Ls) – 9 p. (35 zł)
Radosław Michalski (III Ls) – 7 p. (35 zł)
Anna Kot (III La) – 6 p.[/b]

UWAGI: Dogrywka była ustna, obejmowała 10 dodatkowych pytań związanych z arkuszami konkursowymi.
**