Projekt rozpoczyna się
01.10.2020 i realizowany będzie w ramach programu Erasmus+ KA101 -
Mobilność kadry edukacji szkolnej.Projekt ma dwuletni okres realizacji
(2020-2022) i jest skierowany do nauczycieli przedmiotów
ogólnokształcących i zawodowych, specjalistów, członków kadry
kierowniczej oraz pracowników niepedagogicznych. ...Projekt rozpoczyna
się 01.10.2020 i realizowany będzie w ramach programu Erasmus+ KA101 -
Mobilność kadry edukacji szkolnej.Projekt ma dwuletni okres realizacji
(2020-2022) i jest skierowany do nauczycieli przedmiotów
ogólnokształcących i zawodowych, specjalistów, członków kadry
kierowniczej oraz pracowników niepedagogicznych.
Cele i zadania projektowe wynikają z opracowanego na lata 2020-2024
Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły. Został on opracowany w oparciu o
zdiagnozowane obszary działalności szkoły wymagające poprawy we
wszystkich jej płaszczyznach. Przewidziano działania polegające na
uczestnictwie w zorganizowanych kursach językowych (5 pracowników
szkoły), szkoleniach metodycznych z zakresu edukacji poza formalnej i
rozwoju kompetencji w zakresie edukacji włączającej (3 nauczycieli).
Zaplanowano kurs umiejętności TIK (ICT) w zakresie prowadzenia zajęć
edukacyjnych z wykorzystaniem aplikacji internetowych oraz smartfonów i
tabletów na lekcjach języków obcych: angielskiego i niemieckiego (1
nauczycieli) oraz metody CLIL (1 nauczyciel informatyki). Ze względu na
fakt wyznaczenia szczególnej roli wolontariatu w polskim systemie
edukacyjnym od 2017 r. przeszkolony zostanie nauczyciel na kursie
specjalistycznym z tego zakresu.
Drugi rodzaj działania to Job shadowing - poznawanie pracy na danym
stanowisku poprzez obserwację. W działaniu tym weźmie udział
czteroosobowa grupa nauczycieli, która pojedzie do szkołyBerufskolleg am
Haspel z Wuppertalu. Szkoła ta to jedna z najnowocześniejszych szkól
branżowych w Niemczech z bogatymi tradycjami, bardzo dobrze
zorganizowana, posiadająca wysoko wykwalifikowaną kadrę nauczającą i
wzorcową bazę. Osiąga bardzo dobre wyniki nauczania, jest wzorcowym
przykładem kształcenia branżowego szkolnictwa w Europie. Udział
nauczycieli w Job shadowig&# 8217;u pozwoli na wymianę dobrych praktyk,
podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli, wsparcie mobilności i
przedsiębiorczości oraz doskonalenie umiejętności językowych.
Nauczyciele, którzy podejmować będą mobilności otrzymają ze strony
organizacji wysyłającej daleko idącą pomoc w planowaniu wyjazdów, jak
również w trakcie pobytu w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów.
Koordynator projektu zapewni odpowiednie przygotowanie językowe i
kulturowe uczestników. Wszystkie działania mobilności podlegać będą
certyfikacji (europass, certyfikaty językowe dla wszystkich uczestników
projektu wydane przez instytucję szkoleniową realizującą przygotowanie
językowe, certyfikaty potwierdzające udział w mobilnościach wydane przez
partnera zagranicznego (szkoleniowego lub szkołę partnerską),
certyfikaty potwierdzające udział i realizację projektu "Kompetentna
kadra – lepsza szkoła" wydane przez szkołę wysyłającą. Wszystkie
zaplanowane działania projektowe podlegać będą okresowej ewaluacji
zarówno w czasie realizacji jak i po zakończeniu projektu. Jej celem
będzie dostarczenie informacji w jakim stopniu zrealizowane zostały cele
długoterminowe.
Spodziewane efekty podjętego przedsięwzięcia to: podniesienie
kwalifikacji i kompetencji w tym językowych, podwyższenie poziomu
jakości nauczania i uczenia się, rozwój kompetencji społecznych i
kulturowych, rozszerzenie kompetencji w zakresie IT: wykorzystania
narzędzi informatycznych, porównanie systemów edukacyjnych szkół z
krajów europejskich, zwiększenie motywacji nauczycieli do działań na
rzecz szkoły i rozwoju osobistego, potrzeba wprowadzenia innowacji do
oferty edukacyjnej szkoły oraz realizacji innowacji i eksperymentów
pedagogicznych.
Długoterminowy wpływ efektów nada placówce wymiaru europejskiego poprzez
stosowanie innowacyjnych metod nauczania, zarządzania oraz komunikacji
międzynarodowej. Osiągając te cele oczekuje się w perspektywie
kilkuletniej przede wszystkim wzrostu wyników nauczania, ograniczenie
drugoroczności uczniów i lepszych wyników egzaminów zewnętrznych.
Efektywność nauczania to główny długoterminowy cel projektu. Wzmocni się
prestiż szkoły w środowisku lokalnym i wpłynie na rozwój organizacyjny
placówki. Ważnym celem długoterminowym planowanego przedsięwzięcia jest
europejski wymiar naszej szkoły. Współpraca międzynarodowa naszej
instytucji to ważny obszar oddziaływania na kształtowanie pożądanych
postaw aktywności naszych wychowanków. Wieloletnim celem oddziaływania
na społeczność uczniowską jest kształtowanie postaw aktywności w wielu
dziedzinach ról społecznych. Projekt wzmocni również współpracę ze
środowiskiem lokalnym.